spring

آخرين اخبار

spring
social
spring

آخرين اخبار

بیماری آسیت

چهارشنبه بیست و نهم 11 1399

آسیت (Ascites) یا بزرگ شدن یک دفعه شکم به علت جمع شدن مایع اضافی در شکم و ورم شکم میباشد . بیماری آسیت دلایل گوناگونی میتواند داشته باشد از جمله سیروز کبدی و سرطانهای گوارشی. آسیت ساخت مایع در فضای بین دیواره شکم و اندام های شکم (حفره صفاق) است. آسیت یا  آب آوردن شکم نتیجه فشار بالا در عروق خونی کبد و سطوح پایین پروتئینی به نام آلبومین است.





انواع آسیت 

آسیت های لنفاوی

 تجمع مایع لنف آزاد در بستر پوست شکم که جزء بیماری نادر میباشد .  اکثراً مبتلایان به این بیماری زنان میباشند که به علت سرطان معده و نیز سرطان پانکراس ممکن است در این افراد افراد به وجود بیاید . آسیت های لنفاوتی نیز به عمل جراحی برای خارج کردن محلول از زیر پوست دارد . این بیماری بیشتر به صورت مادر زادی در افراد وجود دارد . 

آسیت های بدخیم

آسیت ناشی از سرطان پیشرفته یک عارضه ناراحت کننده است که اغلب به مراقبت های بیمارستانی نیاز دارد. کاشته شدن کانون های سرطان در صفاق باعث تحریک ترشح مایع آسیت می شود، در حالی که جذب آن را از طریق مجاری لنفاوی دیافراگماتیک متوقف می کند. آسیت های بدخیم در انسداد پیشرفته وریدی یا لنفاوی نیز دیده می شوند، حتی اگر سلول های تومورال آزاد در زیر لایه پوست وجود نداشته باشد .


درمان 

استفاده از داروهای برای ایجاد ادرارآور

برای کم کردن حجم خون است که باعث می شود مقداری از حجم خون کم شود و مایع داخل شکم بتدریج کمتر شود. این روش برای بیمار آسان است، ولی داروهای مدر دارای عوارضی هستند که می تواند باعث آزار بیمار شود و از طرفی در برخی موارد بیماری با این داورها خوب کنترل نمیشود


 کشیدن مایع آسیت

 این عمل به طور معمول در زمان مشخصی انجام میشود .  اگر چه این روش برای بیمار اندکی سخت است و نیاز به بستری شدن موقت دارد، ولی گاهی تنها راه درمان است. در نهایت اگر بتوان علت اصلی بیماری را برطرف کرد مثال پیوند کبد برای درمان سیروز انجام شود. آسیت به کلی درمان خواهد شد.



(0) نظر
X