spring

آخرين اخبار

spring
social
spring

آخرين اخبار

خواص شاهی بر بدن

سه شنبه دوازدهم 12 1399

شاهی گیاهی است که به سرعت در حضور آب رشد می کند و گفته می شود یکی از قدیمی ترین سبزیجات شناخته شده برای انسان است. این گیاه دارای رنگ سبز تیره و برگ دار است که در آب باران بهاری میروید . 

 دارای ساقه توخالی است که شناور می شود در حالی که ساختار برگ دارای چیدمانی شبیه به پر است که در آن برگ ها از دو طرف یک محور مشترک به وجود می آورند. این گیاه دارای طعمی تند و فلفلی و دارای ساقه های ترد است.




خواص 

شاهی از ۹۳ درصد آب تشکیل شده است. برای همین هم کالری کمی دارد. حالا که هوا دارد کم‌ کم سرد میشود به ویتامین C بیشتری نیاز دارید و همین برگهای کمی تند و تیز سرشار از ویتامین C و همچنین پیش سازهای ویتامین A و ویتامین B9 یا اسیدفولیک هستند . 
البته تعداد ویتامین‌های این سبزی به همین جا ختم نمی‌شود و دیگر ویتامین‌های گروه B و همچنین ویتامین E و ویتامین K از دیگر ویتامین‌های موجود در شاهی می‌باشند.مواد معدنی موجود در شاهی هم کم نیستند. پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و زینک(روی) جزو مواد معدنی شاهی می‌باشند .

شاهی سرشار از ویتامین A و C است؛ ویتامین C، قدرت دفاعی گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، ویتامین A نیز از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به غشاء مخاطی بدن مانند چشم، بینی، دهان، گلو، ریه‌ها و معده جلوگیری می‌کند. بنابراین این دو نوع ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مانع بروز بیماری‌ها می‌شود.

ویتامین C موجود در سبزی شاهی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان‌زا محافظت می‌کند. "گلوکوناستورتین" شاهی نیز از تولید آنزیم‌هایی که مسئول رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی است، جلوگیری می‌کند. برای افزایش اثربخشی این نوع سبزی، بهتر است به صورت خام مصرف شود . 

(0) نظر
X