spring

آخرين اخبار

spring
social
spring

آخرين اخبار

سرطان خون

شنبه یازدهم 11 1399

سرطان خون یا لوسمی ، سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی بوده است که انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد . همچنین سرطان خون به دلیل  وجود مشکل هایی در تولید سلول های خونی به وجود می آید . سرطان خون تا حدودی رده سنی بالاتر از 50 سال را درگیر کرد ، اما خلاف این نیز مشخص شده که در کودکان نیز این سرطان مشاهده شده است .



دلایل ایجاد سرطان خون


در واقع زمینه ابتلا به سرطان خون به نوع شخص بستگی داشته . سرطان خون زمانی به وجود می آید که DNA سلول های خونی در حال رشد از جمله گلبول های سفید خون ، ببینند . این امر باعث رشد و تقسیم غیرقابل کنترل گلبول های خونی خواهد شد . به طور کل  در این مرحله گلبول های سالم خونی  از بین می روند  و گلبول های جدید جایگزین آنها در مغز استخوان خواهند شد . گلبول های غیر طبیعی خون در یک مرحله طبیعی از چرخه زندگی خود نمی میرند . در عوض ، آنها فضای بیشتری را ایجاد و اشغال می کنند . از آنجا که مغز استخوان سلولهای سرطانی بیشتری تولید می کند ، آنها شروع به ازدحام بیش از حد در خون کرده و از رشد و عملکرد طبیعی گلبول های سفید خون جلوگیری خواهند کرد و در آخر گلبول های سرطانی بیش از گلبول های سالم در خون می شوند . 



انواع سرطان خون


سرطان خون حاد و مزمن


 یکی از انواع  این سرطان مرحله ی حاد و مزمن آن بوده است . در سرطان خون حاد ، سلول های در حال رشد به سرعت تکثیرشده و در مغز و خون جمع خواهند شد . آنها خیلی زود از مغز استخوان خارج می شوند و عملکردی ندارند . سرطان خون مزمن با سرعت کمتری پیشرفت می کند . این امر ممکن است تولید گلبول های مفید و بالغ فراهم می کند . سرطان خون حاد گلبول های سالم خون را سریعتر از لوسمی مزمن شلوغ  خواهند کرد .



لوسمی لنفوسیتی مزمن


 این نوع سرطان بیشتر در بزرگسالان بالای 55 سال دیده خواهد شد، اما بزرگسالان جوان نیز  ممکن است به آن مبتلا شوند . حدود 25٪ از بزرگسالان مبتلا به سرطان خون ، به سرطان خون لنفوسیتیک مزمن (CLL) مبتلا می باشند . این عارضه در مردان بیشتر از زنان بوده و درصد کمی از کودکان را مبتلا می کند .

(0) نظر
X